Storingen of service aan uw wijnklimaatkastWine Klima. We hebben het er liever niet over maar eerlijk is eerlijk…..het gebeurt….

Ondanks onze zorgvuldigheid kan het voorkomen dat er een probleem met uw product ontstaat. In dat geval kunt u het beste contact met ons opnemen via service@smaakvandewereld.nl. Wij zorgen dan voor passende maatregelen om het probleem op te lossen.

Indien uw product binnen de garantie termijn valt, zullen wij uw product zo snel mogelijk herstellen of zenden wij u een vervangend product terug.Indien uw product niet onder garantie valt, zal onze service afdeling u een passende oplossing bieden tegen lage kosten. Kijk hier voor uitgebreidere informatie over garantie

Een aantal storingen kunt u eenvoudig zelf oplossen. Op onze speciale pagina over storingen  hebben we de meest voorkomende storingen en oplossingen voor u op een rijtje gezet.

ZELFHULP – ALGEMENE TIPS

Koelt uw klimaatkast niet goed? Enkele oorzaken en tips die u mogelijk verder helpen staan hieronder.

  • Zeker bij de Peltier gekoelde modellen S6, D12, D21 en D32 kan ijsvorming ontstaan in het element. Vaak resulteert dit in een aanlopende ventilator of het niet goed koelen. Zet uw wijnkast minimaal 24 uur uit. Voor inschakelen even controleren en eventueel het smeltwater verwijderen
  • Peltier-modellen koelen niet verder dan maximaal 18 graden onder omgevingstemperatuur. Zet het apparaat indien nodig in een koelere ruimte
  • Is de deur goed dicht en zijn de deurrubbers niet beschadigd? Vaak zult u dan ook last van condensvorming aan de binnenkant van de deur hebben
  • Controleer of de ventilatoren niet aanlopen door ijsvorming (dit zult u horen). Indien dit het geval is de kast zeker 48 uur uitzetten.
  • Verlaag de temperatuur instelling en controleer of de ventilatoren nog werken. U kunt dit eenvoudig zien of testen door een dun strookje krantenpapier in de ventilator te steken. Wanneer deze draait zult u dit dan natuurlijk horen.
  • Het is verleidelijk sommige modellen toch (deels) in te bouwen en bij normale omgevingstemperaturen gaat dit soms ook goed. Zeker als het echter wat warmer wordt, de kast harder moet werken omdat er nieuwe wijnen in gelegd worden of wanneer de deur van de kast vaker wordt geopend, is het waarschijnlijk dat er problemen komen. Een vrijstaande kast dus nooit inbouwen!

20160930 smaakvandewereld 2748 bewerkt
Storingen of service 2

In het algemeen kan het nooit kwaad uw klimaatkast even helemaal uit te zetten. Let wel: Sommige modellen hebben een geheugenfunctie op de laatst ingestelde temperatuur. Zet de wijnkast daarom voor 48 uur uit om ook dit te resetten.

Foutcodes – Wine Klima compressormodellen

Alhoewel we natuurlijk liever géén storingen hebben is een foutcode wel fijn. Dan kunnen we u sneller en gerichter helpen.

CodeOorzaak
E1Kortsluiting temperatuursensor in onderste compartiment
E2Temperatuursensor in onderste compartiment is los
E3Kortsluiting temperatuursensor in middelste compartiment
E4Temperatuursensor in middelste compartiment is los
E5Kortsluiting temperatuursensor in onderste compartiment
E6Temperatuursensor in onderste compartiment is los
E0Vries-sensor is los
HHHoog temperatuur alarm. Mogelijke een kapotte ventilator of lek koelsysteem. Deze beveiliging gaat aan 8 uur na het inschakelen van de kast en treedt in werking bij een temperatuur > 23 graden. Op dat moment gaat ook het licht knipperen en zal de kast gaan piepen. Wanneer na 30 minuten geen actie is ondernomen zal de koeling worden uitgeschakeld
LLLaag temperatuur alarm. Mogelijk een elctronica probleem of een defecte compressor. Dit alarm treedt in werking wanneer de temperatuur in de kast langer dan 30 minuten beneden het vriespunt is. Er zal ook een akoestisch alarm klinken. 
00Display knippert 00, verlichting knippert en kast piept……. Dit is het open-deur alarm. Het magneetje onder op de deur maakt geen contact met het deel op de behuizing. Misschien heef u de deur van richting gewisseld en het magneetje vergeten om te zetten?
ZELFHULP – Peltier gekoelde modellen Wine Klima S6, D12, D12 en D32
  • Uw Wine Klima wijnkoelkast koelt niet meer zoals vanouds?
  • Merkt u dat deze steeds harder moet werken om de temperatuur te bereiken?
  • Maakt uw wijnklimaatkast meer lawaai?

Wellicht dat onderstaande tips u al op weg kunnen helpen.

  • Uw klimaatkast is een vrijstaand model. Bij inbouw van het apparaat zal de lucht af- en aanvoer beperkt zijn en het apparaat zal een kortere levensuur hebben en niet goed koelen!
  • De roosters aan de achterzijde dienen schoon te zijn. Stof zorgt ervoor dat de warme lucht niet goed afgevoerd kan worden.
  • Eventueel kunt u de achterzijde van de kast verwijderen door de schroeven rondom los te schroeven. U ziet dan de ventilatoren en de koelunits. Het schoonmaken hiervan is altijd aan te bevelen en vaak ziet u daar ook de oorzaak van de storing.
  • Een wijnkoelkast met Peltier-element gebruikt de omgevingslucht om te koelen. Er kan niet meer dan 15 graden onder omgevingstemperatuur gekoeld worden. Bij lang warm weer zal de kast hard moeten werken en meer geluid maken. Landurig hard koelen zal de levensduur beperken. Zorg ervoor dat de kast in een omgevingstemperatuur van max 25 graden staat.
  • Wanneer ook het display niet goed mee werkt (delen van de matrix zijn niet meer zichtbaar) is een nieuw display nodig. De aansturing van de koeling zit in het display ingebouwd en is waarschijnlijk defect.
ZELFHULP – Defecte onderdelen zelf vervangen

Vervangen van onderdelen

Ondanks onze zorgvuldigheid kan het voorkomen dat er een probleem met uw product ontstaat. In dat geval kunt u het beste contact met ons opnemen via service@smaakvandewereld.nl. Wij zorgen dan voor passende maatregelen om het probleem op te lossen.

Indien uw product binnen de garantie termijn valt, zullen wij uw product zo snel mogelijk herstellen of vervangen wij u het product. U betaald dan alleen de verzendkosten. Indien uw product niet onder garantie valt, zal onze service afdeling u een passende oplossing bieden tegen lage kosten. Kijk hier voor uitgebreidere informatie over garantie

Een aantal storingen kunt u eenvoudig zelf oplossen. Zoals u hierboven heeft kunnen lezen is goed schoonmaken en een juiste plaatsing vaak al afdoende.

Toch zijn er een paar gevallen waar een reparatie nodig zal zijn. Wij beschikken over alle relevante onderdelen. Mocht bijvoorbeeld het glasdeurtje van uw product beschadigen, kunnen wij deze op uw verzoek binnen een korte tijd met originele onderdelen herstellen. Tevens zijn onze onderdelen ook geschikt voor gelijke modellen  van de merken Caso en Domo.

Wat onze klanten zeggen
264 beoordelingen